Tagungsbeitrag

Titel Der µ-Wert - Reibwertbestimmung in Bremssystemen
Autor Th. Degenstein, A. Dohle, A. Elvenkemper, J. Lange
Infos zum Autor Thomas Degenstein, Pützerstr. 6b, 64287 Darmstadt
Achim Dohle, Jägerstr. 32, 51375 Leverkusen
Andreas Elvenkemper, Jägerstr. 32, 51375 Leverkusen
Jürgen Lange, Eltenerstr. 10, 50733 Köln
Inhalt Zusammenfassung
Die intentionale Beeinflussung des Reibwertes als ein zentraler Systemkennwert der Bremsan-lage ist einer der Schwerpunkte bei der Entwicklung neuer Bremssysteme. Damit erhält auch die exakte, reproduzierbare Bestimmung des Reibwertes eine hohe Gewichtung.

Ausgehend von der formalen Definition des Reibwertes auf der Basis meßbarer physikalischer Größen wurden die Einzelfehler abgeschätzt, um mit Hilfe der Methode der Fehlerfortpflanzung eine Aussage über den maximal möglichen Gesamtfehler einer Reibwertmessung treffen zu können.

Als Abgleich zur Realität wurden zehn Schwungmassenprüfungen nach AK-Master Spezifikati-on mit Belägen aus zehn verschiedenen Produktionslosen durchgeführt und die Ergebnisse mit der theoretischen Fehlerbetrachtung verglichen. Die Ergebnisse dieser Betrachtung lassen sich in Bremsen- und Prüfstandseinfluss unterteilen. Der Anteil beider Einflussgrößen auf den Ge-samtfehler ist belastungsabhängig. Die Auswertung zeigt einen Prüfstandseinfluss (MB, p und p0) von 40% bis 80%. Der jeweilige Restfehler (entsprechend 60% bis 20%) ist durch das Bremssystem bedingt.

Abstract
The intentional influence of the friction value as a central system characteristic value of the brake system is one of the main tasks with the development of new brake systems. Thus also the accurate, reproducible determination of the friction value receives a high weighting.

Starting from the formal definition of the friction value on the basis of measurable physical di-mensions, the individual defects were estimated to being able to make a statement about the maximal possible gross error of a friction value measurement by means of the error propagation method.

As an alignment to reality, ten dynamometer test examinations following the AK-Master specifi-cation were accomplished with linings from ten different production batches. The results were compared to the theoretically possible error. The resulting error range can be separated into the effect of the brake system and the test stand. The proportion of both measured influences on the gross error range is dependent on load. Following the apllied systematic the overall evalua-tion shows an error range contribution from the test stand (MB, p und p0) of approx. 40% to 80%, the part contributed from the brake system is from 60% to 20% respectively.

Friction material related variations cannot be differentiated from system caused errors, even though not by an extremely high number of attempts. From this it follows that the friction value is always based on faulted measured variables. As other physical values the friction value can meaningfully be presented only with a tolerance band. This piece of work showed a tolerance in an order of magnitude of about 10%. Therefore a respectable friction value discussion can take place only on basis of statistically secured results of measurement.
Datum 2007